مقالات

راهنمایی جامع برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

راهنمایی جامع برای از بین بردن زنگ زدگی آهن

دستگاه‌های واترجت صنعتی یکی از تجهیزات مکانیزه نظافتی قدرتمند هستند که به شما امکان می‌دهند لایه‌های نامطلوب رنگ و زنگ زدگی را از روی هر نوع سطح حذف کنید. در این مقاله، به بررسی راهکارهای حرفه‌ای برای رفع زنگ زدگی آهن و افزایش عمر مفید تجهیزات صنعتی پرداخته خواهد شد. همچنین، نحوه استفاده از دستگاه‌های واترجت صنعتی و شوینده‌های فشار قوی برای حذف زنگ زدگی و لایه‌های خورده روی سطح تجهیزات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زنگ زدگی آهن و نیاز به رفع آن

قبل از رنگ‌آمیزی یا پوشش‌دهی مجدد یک سطح، اغلب لازم است لایه‌های رنگ پوسته‌پوسته شده یا خوردگی و زنگ زدگی از روی آن سطح پاک شوند و پروفایلی مناسب برای اتصال لایه جدید فراهم شود. تجهیزات صنعتی معمولاً از قطعات فلزی ساخته می‌شوند که به منظور افزایش عمر مفید دستگاه‌ها و تحمل شرایط سخت کاری نیازمند تدبیر مناسب هستند. ناهنجاری‌هایی مانند زنگ زدگی در منابع آب نیازمند تدابیر و رسیدگی فوری هستند. زیرا تداوم فعالیت این تجهیزات در مجاورت انواع مواد شیمیایی می‌تواند به زنگ زدگی آنها منجر شود و در نهایت با کاهش عمر مفید تجهیزات و قطعات، خسارات جدی به صنایع و کارگاه‌های صنعتی وارد کند.

راهکارهای حرفه‌ای برای رفع زنگ زدگی آهن

برای بهبود کارایی این دسته تجهیزات و دستگاه‌ها، استفاده از تجهیزات مکانیزه صنعتی الزامی است. بهترین شیوه برای رفع زنگ زدگی آهن و لایه‌های خورده، استفاده از دستگاه‌های واترجت صنعتی و شوینده‌های فشار قوی می‌باشد. این دستگاه‌ها با پاشش آب با فشار بالا، قادر به جداکردن و حذف لایه‌های زنگ زده و خورده روی سطوح تجهیزات هستند. استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های مکانیزه رفع زنگ زدگی آهن، عملیات لایه‌برداری رنگ و زنگ‌زدایی را سریع‌تر انجام می‌دهد و بهبودی در کیفیت اتصال رنگ یا پوشش جدید به سطح تجهیزات ایجاد می‌کند. همچنین، این روش‌ها به صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک می‌کنند.

 

لزوم رفع زنگ زدگی آهن از روی ماشین آلات صنعتی

در صنایع مدرن، تجهیزات و ماشین‌آلات مصرفی از جنس قطعات فلزی تولید می‌شوند تا مقاومت و عمر مفید بالاتری داشته باشند. این قطعات در طول زمان با عواملی مانند تماس با آب، رطوبت هوا و یا مواد شیمیایی با خاصیت اسیدی، به خوردگی و زنگ زدگی معرض می‌شوند. اگرچه شرکت‌های تولیدکننده در فرآیند ساخت و تولید این قطعات از لایه‌ها و پوشش‌های محافظ جهت جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی استفاده می‌کنند، اما استفاده مداوم از این قطعات و تجهیزات با گذشت زمان باعث از بین رفتن پوشش‌های محافظ و زنگ‌زدگی روی سطوح فلزی این قطعات تحت تأثیر هوا و عوامل خورنده قرار می‌گیرد.

نادیده گرفتن لایه‌های زنگ زدگی متشکل بر روی این قطعات در نهایت منجر به فرسودگی و خرابی کامل آنها می‌شود و این مشکل به خسارات جبران‌ناپذیری برای صاحبان صنایع وارد می‌کند. بنابراین، به منظور حفظ کیفیت و عملکرد بهینه دستگاه‌ها و کاهش هزینه‌های مرتبط با آنها، ضروری است که از زمانی که اولین نشانه‌های زنگ زدگی آهن بروز می‌کند، اقدام به رفع آن نموده و پس از آن، پوشش‌های محافظ در برابر خوردگی را ترمیم کرد.

 

تجهیزات مناسب برای رنگ بری و پاک کردن زنگ زدگی اهن و فلزات

زنگ زدگی فلز لوله

نگ زدگی، یک پدیده ناخوشایند در صنایع و مراکز تجاری است که حتی با تلاش‌های فراوان برای پاکسازی آن، به‌طور مداوم بازیافته و جلوگیری از آن به‌طور کامل بسیار دشوار است. این مشکل به‌ویژه در شرایط آب‌وهوایی خاصی مانند شهرهای ساحلی، به‌ویژه در فصول مرطوب، بروز می‌کند. زنگ زدگی، غالباً در شرایطی با رطوبت بالای ۵۰ درصد اتفاق می‌افتد، زیرا یون‌های موجود در آب با یون‌های اکسیژن ترکیب شده و زنگ زدگی را ایجاد می‌کنند.

روش‌های سنتی و زمان‌بر مانند سایش و لایه‌برداری دستی برای حذف زنگ آهن تنها به مصرف نیروی انسانی بیشتری منجر می‌شوند و به‌عنوان روش‌های کارآمد شناخته نمی‌شوند. به همین دلیل، استفاده از تجهیزات مدرن مانند دستگاه‌های واترجت صنعتی می‌تواند به کاهش زمان مورد نیاز برای حذف زنگ آهن، رفع زنگ زدگی آهن و خوردگی از روی سطوح فلزی منجر شود.

با این حال، در زمان انجام عملیات لایه‌برداری با استفاده از واترجت صنعتی، نیاز به ملاحظات دقیقی وجود دارد. به‌عنوان مثال، سطوح مختلف مانند آجرهای قدیمی، فایبرگلاس، پلاستیک، آلومینیوم و چوب ممکن است تحت فشار بالای جریان آب خروجی از دستگاه‌های کارواش صنعتی آسیب ببینند. بنابراین، انتخاب بهترین راهکار برای رفع زنگ آهن یا حذف آن از روی یک سطح خاص، نیاز به تعیین جنس سطح و نوع رنگ یا پوشش مورد استفاده بر روی آن دارد.

 

شیوه های رفع زنگ زدگی آهن

  1. استفاده از ابزارهای مکانیکی:
    • دیسک فلپ: این ابزار قدرتمند به صورت مکانیکی بر روی سطح فلزی حرکت می‌کند و زنگ زدگی را از سطح جدا می‌کند.
    • دیسک پارچه‌ای: این نوع دیسک‌ها با استفاده از پارچه‌های خاص به سطح فلزی فشار و اصطکاک می‌آورند تا زنگ زدگی را از بین ببرند.
    • سنباده زن: این ابزار معمولاً برای حذف زنگ زدگی از سطوح فلزی به‌کار می‌رود و از نظر مکانیکی عمل می‌کند.
  2. استفاده از مواد شیمیایی:
    • استفاده از مواد حاوی اسید فسفریک هیدروکلریک: این نوع مواد شیمیایی به عنوان اسیدهای آگرسیو در برخورد با زنگ زدگی آهن عمل می‌کنند و زنگ زدگی را تا حد زیادی حذف می‌کنند.
  3. روش‌های نوین:
    • رفع زنگ زدگی آهن با واترجت صنعتی: این روش به‌عنوان یک شیوه نوین و اثربخش در حذف زنگ زدگی آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های واترجت صنعتی با استفاده از جریان آب با فشار بالا و بدون نیاز به مواد شیمیایی، زنگ زدگی را از سطوح فلزی به‌طور مؤثری حذف می‌کنند.

 

چگونگه دستگاه واترجت صنعتی در رفع زنگ زدگی آهن عمل می کند ؟

واترجت صنعتی

واترجت یا کارواش صنعتی از تجهیزات نظافت مکانیزه است که برای پاکسازی و حذف زنگ زدگی فلزات و شستشوی انواع مختلف آلودگی‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها توانایی افزایش فشار آب و پاشش پر فشار آن را دارند. واترجت‌ها یا شوینده‌های فشار قوی اب مورد نیاز برای عملیات شستشو و رفع زنگ زدگی آهن را از طریق شلنگ متصل به منبع آب فراهم می‌کنند. آب وارد شده در داخل پمپ پس از عبور از داخل پمپ و افزایش فشار از طریق شلنگ فشار قوی، از طریق لنس‌ها و نازل‌ها بر روی سطوح هدف پاشش می‌شود و با ضربه‌زدن به آلاینده‌ها و جداسازی آنها از روی سطوح تمیز می‌شوند.

استفاده از دستگاه شوینده فشار قوی به شما امکان می‌دهد لایه رنگ را از روی سطوح چوب، فلز، بتن و سایر سطوح خارجی حذف کنید و حتی در اکثر موارد برای حذف زنگ زدگی سطحی نیز موثر است. بهترین دستگاه برای لایه‌برداری از رنگ یا رفع زنگ زدگی آهن یک واترجت صنعتی با فشار حداقل ۳۰۰۰ بار (psi)، برای زنگ‌بری آهن کافی است اما برای حذف زنگ‌زدگی عمیق‌تر، واترجت پرفشار با فشارهای ۳۳۰۰ بار و بالاتر نیاز است. است.

 

مراحل لایه برداری رنگ و رفع زنگ زدگی آهن

در ادامه مراحل لازم برای حذف رنگ از سطح چوب، بتن و سایر سطوح یا روش از بین بردن زنگ آهن به ترتیب بیان شده است:

  1. قبل از شروع عملیات، به زمان انجام آن توجه کنید. عملیات لایه‌برداری رنگ هنگامی که دمای هوا بالاتر است، راحت‌تر قابل انجام می‌باشد.
  2. قبل از شروع عملیات، تست انجام دهید. آب را بر روی ناحیه کوچکی از سطح پاشش کرده و فشار مناسب را تعیین کنید.
  3. از عینک محافظ و کفش‌های جلوبسته یا پوتین کار استفاده کنید.
  4. محیط کار را آماده کنید، یعنی اگر در محیط بسته کار می‌کنید، تمام درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید.
  5. هنگام استفاده از ماده شوینده از نازل کم فشار مناسب استفاده کنید. معمولاً نازل ۱۵ درجه یا نازل ۲۵ درجه زرد رنگ بهترین گزینه برای رنگ‌بری می‌باشند.
  6. آبکشی درست حیاتی است. اگر نیاز به انجام مجدد عملیات باشد، هر گونه مواد پاک‌کننده باقی‌مانده باعث تضعیف چسبندگی رنگ می‌شود.
  7. پاشش آب تحت زاویه کوچ برای حذف رنگ یا از بین بردن زنگ زدگی فلزات یا همان زنگ‌زدایی فلزات ضروری است تا از آسیب‌دیدگی سطح جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که باید به صورت بخش بخش عمل کنید، نازل را همواره حرکت دهید و آن را روی موضعی خاص به صورت ثابت نگه ندارید.
  8. بسته به نوع سطح، ممکن است لازم باشد که چندین روز بعد از رفع زنگ زدگی آهن صبر کنید تا پیش از رنگ‌آمیزی مجدد، سطح کاملاً خشک شود.

 

مزایای استفاده از دستگاه کارواش صنعتی در زنگ بری از تجهیزات

واترجت صنعتی یا دستگاه‌های شوینده فشار قوی تجهیزات مکانیزه‌ای هستند که با استفاده از فشار بالای آب، تمامی آلودگی‌ها را از روی سطوح افقی و عمودی پاک می‌کنند. تنظیم فشار در واترجت‌ها به کاربر این امکان را می‌دهد تا فشار مناسب برای عملیات مورد نظر را تنظیم کند و این نقش مهمی در افزایش سرعت و کیفیت عملیات ایفا می‌کند. رفع زنگ زدگی آهن از روی تجهیزات فلزی عملیاتی دشوار و زمان‌بری است که عملاً تنها با استفاده از دستگاه‌های کارواش صنعتی به صورت مقرون به صرفه قابل انجام می‌باشد.

کارشناسان نظافت تجاری خدمات شستشو با کارواش صنعتی و عملیات سند بلاست را به عنوان قوی‌ترین و جدیدترین روش نظافتی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات تایید می‌کنند. شوینده‌های فوق فشار قوی برای حذف لایه‌های رنگ موجود روی فلزات نیز مناسب هستند و در صورت نیاز به رنگ‌بری، می‌توان از مزایای این دستگاه‌های پرکاربرد بهره‌برد. این دستگاه‌های فوق‌العاده فشار مناسبی را با جریان شدید اعمال می‌کنند، به طوری که حتی لایه‌های زنگ زدگی سخت‌ترین و مقاوم‌ترین را از میان می‌برند. از بین بردن زنگ آهن با واترجت صنعتی به گونه‌ای است که با انتخاب دستگاه مناسب و تنظیم فشار آن به میزان ایده‌آل برای رفع زنگ زدگی آهن، نه تنها لایه‌های زنگ زدگی به طور کامل از بین می‌رود بلکه به سطح زیرین نیز آسیبی وارد نمی‌شود و ظاهر اولیه سطح به حالت اصلی بازمی‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید، قیمت، و کاربردهای دستگاه واترجت صنعتی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات و قطعات صنعتی، می‌توانید با مشاورین و کارشناسان مجموعه منیب با شماره تلفن 02137824000 تماس بگیرید.

 

 

author-avatar

درباره فن توسعه منیب

امروزه در صنایع مختلف، نظافت معنایی فراتر از تمیزی ظاهری یافته و بطور مستقیم بازدهی خطوط تولید را تحت تاثیر قرارداده است. وجود برخی آلودگی ها نه تنها بازدهی خطوط تولید را کاهش میدهد، بلکه موجب توقف خطوط تولید شده و هزینه های بسیار سنگینی را به صنعتگران تحمیل مینماید. شرکت منیب با در اختیار داشتن نمایندگی انحصاری از بهترین شرکت‌های اروپایی نظیر فالش آلمان (falch)، ترانسفراویل ایتالیا (transfer oil)، سالوتک آلمان (derc salotech) و …، محصولات تراز اول جهانی در حوزه نظافت صنعتی و واترجت فوق فشار قوی را به صنعتگران ایرانی عرضه مینماید. همچنین این شرکت با داشتن نیروهای فنی آموزش دیده در اروپا و ناوگان مجهز و به روز اجاره، دارای آمادگی کامل برای ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات به صنعتگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *